Az időjárás-jelentésekben a várható hőmérséklet mellett legtöbbször az autósoknak szóló információval is szolgálnak a szakemberek – nem véletlenül, hiszen ma már egyértelmű, hogy például frontátvonulás idején fokozottabb figyelemmel kell részt vennünk a közlekedésben.
Bár egyértelműen nem jelenthető ki, hogy ha hirtelen változik az időjárás, akkor látványosan megugrik a balesetek száma, de azt a közlekedésrendészettel foglalkozó szakemberek is megerősítik, hogy például fronthatás esetén nagyobb körültekintésre van szükség a közlekedés résztvevőitől. Az biztos, hogy minden, hirtelen megváltozott körülmény kizökkentheti az autósokat – ilyen például a hirtelen lehullott eső, a rendkívül gyors ütemű olvadás vagy az útburkolat váratlan lefagyása. Ha egy védett részről nyílt útszakaszhoz érünk, ahol hirtelen feltámad a szél, könnyen átsodródhatunk a másik sávba, és ilyenkor sokszor csak annak köszönhetjük, hogy nem történik baleset, hogy épp nem jön szembe senki.
A közlekedési balesetek 80-90 százaléka a helytelen magatartásra vezethető vissza, vagyis arra, hogy figyelmetlenségből vagy szánt szándékkal megszegik a szabályokat. Közlekedés közben (akár gyalogosként, akár autósként veszünk részt) óhatatlanul adódnak olyan helyzetek, amikor rövid időn belül kell reagálnunk a minket kívülről érő hatásokra – nyilvánvaló, hogy nehezebben hozunk jó döntést, ha front hatására nő a reakcióidő, csökken a figyelem, illetve negatív irányba változik a koncentrálóképesség.
Ahhoz, hogy a baj megtörténjen, akár egy tizedmásodperc is elegendő: ha például odapillantanunk a rádió kapcsolójára vezetés közben, máris előállhat olyan váratlan szituáció, ami gyors döntésre kényszerít. Hasonló a helyzet, ha utas ül mellettünk az autóban: ha arra figyelünk, amit ő mond, vagy netán megijeszt bennünket, szintén kerülhetünk olyan helyzetbe, ami nem biztos, hogy létrejött volna, ha minden figyelmünket a vezetésre fordítjuk.
Ma már nem számít különlegességnek, ha a várható időjárás ismertetése után az esetleges orvosmeteorológiai hatásokra is felhívják a figyelmünket. Ha óvatosságra intik az úton levőket, az autósoknak mindenképpen érdemes alacsonyabb sebességre kapcsolniuk – minél inkább nyomjuk a gázpedált vezetés közben, annál kevesebb időnk van arra, hogy reagáljunk a kívülről érő hatásokra. Ha lassabban vezetünk, a rendelkezésre álló idő vélhetően elég lesz arra, hogy megfelelő döntést hozzunk balesetveszély esetén.
Az évek során mindannyian megtapasztaljuk, hogy milyen erősen reagálunk az időjárás-változásra. Ha valaki tudja magáról, hogy ilyenkor fejfájás kínozza, fáradékonyabb, nehezebben koncentrál stb., jobban teszi, ha nem ül volán mögé. Ilyen esetekben célszerű megvárni, hogy ez a hatás elmúljon, de ha erre nincs mód, kérjünk meg mást, hogy vezessen helyettünk, vagy válasszuk a tömegközlekedést.