2014.03.27.
18:03

Írta: *candy*

Hivatalosan is elkezdődött a kerékpáros és motoros szezon!

A kétkerekű motoros járművel utazók baleseti kockázata átlag feletti. Ennek oka, hogy a motorkerékpárosokat a gépkocsikban jellemző passzív biztonsági megoldások nem védik. Az elfogadott uniós álláspont szerint egy motorkerékpáros, illetve segédmotoros kerékpáros halálozási kockázata átlagosan 18-szor(!) nagyobb, mint egy személygépkocsi vezetőé. A halálozási kockázat mértéke azonban országonként eltérhet.

Az Európai Unió és Magyarország közlekedésbiztonsági törekvései azonosak, kiemelt célcsoportja a védtelen(ebb) közlekedők: a gyalogosok, kerékpárosok és motorosok. A hatóságok közös platformja 2014-ben rendhagyó módon együttműködésre szólítja valamennyi közlekedőt. A figyelem elsődleges oka, hogy míg más járműkategóriákban folyamatosan csökken a halálos áldozatokkal járó balesetek száma, a motorosok és kerékpárosok esetében 2001-2013 között tapasztalható szerény, 6,5%-os csökkenés jelentősen alatta marad e trendnek.

 

elso_a_biztonsag

 

Bár a halálos közúti közlekedési balesetek számának csökkentésében Magyarország Európa legjobbja lehetett, így 2012-ben az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) Közúti közlekedésbiztonsági PIN díját elnyerte, ennek ellenére az idei évben már a gyalogos és kerékpáros balesetek száma rendkívüli módon emelkedett. A közlekedési ismereteiket folyamatosan fejleszthetik a közlekedés részvevői a www.kreszfelfrissito.hu on-line oldalon, ahol nem csak a változásokat tekinthetik át, hanem tudásukat is pozícionálhatják.

A motorkerékpáros balesetek jellemző okai az elmúlt évben a sebesség nem megfelelő alkalmazása (58%), az irányváltoztatás, a haladás és kanyarodás szabályainak meg nem tartása (18%), valamint a szabálytalan előzés (7%) volt.

Figyelemmel az Európai Unió új évtizedre szóló közlekedéspolitikai programjára („Fehér könyv”), valamint a hatályos hazai közlekedésbiztonsági előírásokra és koncepciókra („Magyar Közlekedéspolitika 2003-2015” c. program, Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram 2011-2013.), e közlekedői csoportra kiemelt figyelmet kell fordítani, hogy „megforduljon a motorkerékpárosoknál megfigyelhető tendencia”. Mindezt Siim Kallas, az Európai Bizottság helyettes elnöke tűzte ki célul, aki egyben a Bizottság közlekedéspolitikáért felelős biztosa is.

A március 26-án, a sajtó képviselői számára megrendezett rendezvényen a tájékoztatót követően a résztvevők megismerhették a Kreszfelfrissito.hu Közlekedésbiztonsági program keretében összeállított KRESZ-tudás elfrissítő képzést, melynek célja, hogy felhívja a figyelmet az elmúlt években bekövetkezett legfontosabb jogszabályi változásokra, ezzel segítséget nyújtva a járművezetőknek, hogy tudásukat rendszerezzék, szabályismeretük és közlekedési moráljuk fejlődjön. A program célja továbbá, hogy a közlekedési balesetek veszélyének felismerése tudatosuljon, a szabályok betartásának és a környezettudatosságnak attitűdje fejlődjön, melynek eredményeképpen a szabálysértések és balesetek száma országosan csökkenthető.

 

tilla

 

A rendezvény alkalmából a szabadtérben felállított 200 m2-es sátor adott otthont a programban résztvevő szervezetek számára, ahol lehetőség nyílt a hatóságok munkájának megismerésére, a közlekedésbiztonsággalkapcsolatos prevenciós tevékenységének gyakorlatban történő megtekintésére. Így a résztvevők megtekinthették a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a Közlekedéstudományi Intézet, valamint az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság standjait. A Nemzeti Közlekedési Hatóság bemutatta a „részeg szemüveget”, valamint ki lehetett próbálni a gépjárművezető pályaalkalmasságot ellenőrző készüléket.

A KTI Közlekedéstudományi Intézet tevékenységi formái változatosak. Az újabb és újabb kutatások mellett nagy hangsúlyt fektetnek a közlekedésbiztonságra, és az ezzel erősen összefüggő közlekedésre nevelésre. A hagyományos média és az internet által nyújtott kommunikációs lehetőségek kihasználása mellett a közösségi rendezvényeken és szakmai fórumokon is hangoztatni kívánják a közlekedésbiztonság fontosságát. A kutatások és adatgyűjtések tapasztalatai alapján igyekeznek átadni a hasznos és szemléletformáló információkat.

A rendezvény vendégei előtt nyitva állt az az ORFK-OBB által létrehozott kiállítás, melyet az autópályák mentén látható legsikeresebb balesetmegelőzési-kampány képeiből állítottak össze. A standok megtekintését követően a sajtó megjelent képviselői számára TRIÁL kerékpáros bemutatóval készültek a szervezők, melyet a Honda Safety Hungary vezetéstechnikai bemutatója követett. Természetesen sor került a motorkerékpáros és kerékpáros védőruha bemutatóra is, valamint a rendezvényen jelen volt a Magyar Mentőmotoros Alapítvány is.

Szólj hozzá!

Címkék: motoros közlekedés baleset kerékpár bicikli kerékpárút bicikliút biciklis jogosítvány gyorshajtás sebesség közlekedésbiztonság gyalogos kerékpáros balesetmegelőzés KRESZ sebességkorlát biztonságos közlekedés

A bejegyzés trackback címe:

https://kreszrefel.blog.hu/api/trackback/id/tr685882535

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása